بازرگانی

بازرگانی (کسب وکار یا تجارت) به خرید و فروش کالاها و خدمات، فناوری، سرمایه یا دانش معمولاً در مقیاس بزرگ اشاره دارد.بازرگانی به معنای فعالیت‌های خرید و فروش کالاها و خدمات و سایر امور مرتبط با آن است و شامل مبادله کالاها، خدمات و ایده‌ها می‌شود. بازرگانان و سازمان‌هائی از جمله بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی یا دولتی، همگی ممکن است در این فرایند حضور داشته باشند. بازرگانی مجموعه فعالیت هائی از قبیل خرید و فروش و مبادله کالا یا خدمات از مرحله تولید (تامین مواد اولیه، زنجیره تأمین) تا تحویل محصول به دست مشتری (تبلیغات، بازاریابی، فروش، توزیع) و پس از آن (خدمات پس از فروش، پشتیبانی) و امور مالی، قانونی و مدیریتی را در بر می‌گیرد.

این کلمه تعاریف متعددی از دیدگاه‌های گوناگون دارد:

  • بازرگانی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، کارها، رویه‌ها و مؤسساتی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در اعمال تجاری و توزیع و انتقال محصولات و فروش آنها دخیل هستند.
  • بازرگانی براساس این واقعیت است که هر محصولی که تولید می‌شود، باید به فروش رسیده و مصرف شود. به این ترتیب، «بازرگانی» برای تسهیل خرید و فروش مؤثر و بدون وقفه کالاها و خدمات وارد عمل می‌شود.
  • بازرگانی شامل تمام فرآیندهایی است که با داد و ستد محصولات و خدمات مرتبط هستند. این اصطلاح معمولاً به انجام تجارت و خرید و فروش کالاها و خدمات در مقیاس بزرگ اشاره دارد.
  • بازرگانی روابط متقابل میان مردم یا کشورهای مختلف و شهروندان یا ساکنان آنها از طریق تجارت است که نه فقط شامل خرید، فروش و مبادله محصولات می‌شود، بلکه بنگاه‌ها و وسایل و لوازمی که به واسطه آنها تجارت انجام می‌پذیرد را نیز دربر می‌گیرد.
  • بازرگانی مبادله کالاها (شامل مواد خام، کالاهای واسطه ای و نهایی) و خدمات بین خریداران و فروشندگان در ازای قیمت در بازارها است و شامل مبادله ارزها، کالاها و اوراق بهادار در بازارهای تخصصی مبادله می‌شود.
  • بازرگانی شامل بنگاه‌ها و کسب‌وکارهایی است که فعالیت اصلی آنها فروش مجدد کالاهای خریداری شده است. بازرگانی همچنین شامل واسطه‌های تجاری، خدمات بانکی و مالی، ترابری، بسته‌بندی، انبارداری، ارتباطات، تبلیغات و بیمه می‌شود.
  • بازرگانی به خرید و فروش کالاها و خدمات اشاره دارد و شامل تمام فرآیندهایی است که با مبادلات محصولات و خدمات مرتبط است. این اصطلاح معمولاً به انجام تجارت در مقیاسی بزرگ اشاره دارد.
  • بازرگانی شاخه‌ای از علم اقتصاد است که بر تجارت و مبادله کالاها و خدمات در هر مرحله میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تمرکز دارد. اقتصاددانان قرن هجدهم اقتصاد انگلستان را به سه بخش اصلی تقسیم کرده بودند: کشاورزی، تولید و بازرگانی

بازرگانی خرده‌فروشی نوعی تجارت است که مردم هر روز با آن روبرو هستند – از خرید مواد غذایی در یک فروشگاه تا خرید آنلاین پوشاک. خرده فروشی شامل فروش مستقیم کالا به مصرف‌کنندگان، از طریق فروشگاه‌های فیزیکی یا پلت فرم‌های آنلاین است. خرده فروشی تجارتی است که در آن کسب‌وکارها مستقیماً با مصرف‌کنندگان و خریداران تعامل دارند.

بازرگانی عمده فروشی،در عمده فروشی، کسب‌وکارها کالاها را به صورت عمده به خرده فروشان یا سایر کسب‌وکارها می‌فروشند. می‌توان آنها را به عنوان تأمین کننده‌هایی درنظر گرفت که کالاها را در اختیار فروشگاه‌های محلی قرار می‌دهند. آنها اطمینان حاصل می‌نمایند که اقلام کافی در فروشگاه‌ها وجود دارد و مصرف‌کنندگان می‌توانند از بین آنها اقلام مورد نیازشان را خریداری کنند

بازارگانی خدمات،امروزه تجارت خدمات به میزان بسیار زیاد و فزاینده ای از طریق وسایل الکترونیکی صورت می‌گیرد. انقلاب فن‌آوری‌های ارتباطی باعث شده است که بسیاری از خدمات در سراسر جهان قابل تجارت شوند و اهمیت آنها در بازرگانی بین‌المللی، رشد اقتصادی و توسعه، افزایش یافته است. موافقت نامه عمومی تجارت در خدمات (GATS) اولین چارچوب حقوق بین‌الملل و تعهدات چند جانبه را ایجاد کرد که طی آن چنین تجارتی تسهیل گردید

بازرگانی بین الملل

بازارگانی بین‌الملل شامل انجام اعمال تجاری و جابجایی کالاها و خدمات میان بازارهای کشورهای مختلف است. کشورهای فعال در بازرگانی خارجی با موقعیت بهتر محصولات خود برای فروش و ورود به بازارهای خارجی، و همچنین در دسترس بودن محصولات برای خرید و تأمین نیازهای خود، سود متقابل دارند.

واردات،عبارت است از خرید و تأمین محصولات یا خدمات از کشور دیگر. واردات مهم است زیرا به یک کشور اجازه می‌دهد تا محصولات یا خدمات خاصی را که وجود ندارد یا کمیاب است، به بازار خود عرضه کند.

بازارگانی خارجی یکی از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد سالم است. تجارت خارجی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به بازارهای بزرگتری دسترسی یابند و به سبب وجود رقابت دائم با محصولات مشابه خارجی، کیفیت محصول خود را پیوسته بهبود دهندصادرات، ارسال و فروش کالاها و خدمات در بازار کشور خارجی است.

بازارگانی الکترونیکی،به معنای بکارگیری فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) در اعمال تجاری و بازرگانی است و شامل انجام مجموعه فعالیت‌های فروش، خرید و تأمین، حسابداری، مالی، ارتباطاتی، و مدیریتی به کمک سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی می‌شود. فعالیت‌های تجاری الکترونیکی، به خرید و فروش و پرداخت پول در بستر تجهیزات الکترونیکی یا مبادله کالا، اطلاعات یا خدماتی اطلاق می‌شود که بر پایه انتقال اطلاعات از طریق شبکه‌های ارتباطی مانند اینترنت است.

مرزهای بین فعالیت‌های بازرگانی متعارف و الکترونیکی در حال کمرنگ شدن است. همان‌طور که شرکت‌های بیشتری بخش‌هایی از عملیات خود را به اینترنت منتقل می‌کنند، این مرزها بیشتر و بیشتر زدوده می‌شوند.

بازارگانی باعث رشد، توسعه و شکوفایی اقتصادی می‌شود، وابستگی متقابل منطقه‌ای و بین‌المللی را ارتقا می‌دهد، تبادلات فرهنگی را تقویت می‌کند، موجب کارآفرینی می‌شود، استاندارد زندگی مردم را با دسترسی به کالاها و خدمات متنوع بهبود می‌دهد، و نوآوری و رقابت را برای تولید محصولات بهتر تشویق می‌کند.

از سوی دیگر، بازرگانی می‌تواند نابرابری اقتصادی را با تمرکز ثروت در دست تعداد کمی از افراد افزایش دهد و با اولویت قرار دادن سود تجاری بر ملاحظات اخلاقی، اجتماعی و زیست‌محیطی، منجر به تخریب محیط زیست، استثمار نیروی کار و بی‌توجهی به ایمنی مصرف‌کنندگان شود.

برای برگشت به صفحه اول سایت اینجا کلیک کنید.

منبع: خلاصه سازی شده از : ویکی پدیا

سوالی ندارید؟